Różne kolory w Lightroom dla modułu Library i Develop

Zobacz czemu widzisz różne kolory w Lightroom w zależności od tego czy jesteś w module Library czy Develop.

Na forach i grupach tematycznych związanych z fotografią cyfrową i retuszem, bardzo często pojawia się pytanie o różnice w kolorach w Adobe Lightroom Classic (nie wiem jak nowej wersji Lightroom bez „Classic”, ale jeśli problem się tam pojawia, to pewnie z tych samych powodów). Postaram się w jak najprostszy sposób opisać o co chodzi, bo nie jest to żaden błąd.

Różnica między Library i Develop

Zacznijmy od czego, czym różnią się te dwa moduły, ponieważ niektórzy utrudniają sobie pracę, już na tym etapie.

Moduł Library jak nazwa wskazuje, jest naszą biblioteką zdjęć, w której przeglądamy pliki. Tutaj najlepiej zacząć selekcję, ponieważ będzie o wiele szybciej. Warto to sprawdzić, bo robienie selekcji w module Library i Develop różni się szybkością działania znacznie lub drastycznie. W zależności od sprzętu na którym pracujemy i nasiennych zmian – szczególnie korekcji obiektywów, wyostrzania i odszumieniu.

Jeśli zajrzyjcie do mojego poradnika na temat przyśpieszania pracy w Adobe Lightroom Classic, to możecie tak ustawić swojego Lightroom-a, że w module Library zdjęcia będą przelatywać Wam jak film w przyśpieszonym tempie, a serie zdjęć zamienią się w płynne GIF-y. Zapraszam do tego wpisu.

Moduł Library

Nasza biblioteki działa opierając się o podglądy, które są plikami JPEG zamieszczonymi czy to w plikach RAW, czy wygenerowanymi przez na etapie Importu – co wpływa na ich jakość i rozmiar naszego katalogu. Z racji tego, że widzimy pliki JPEG to bazujemy na 8-bitowych plikach, które Lightroom wyświetla w przestrzeni Adobe RGB (1998) co sprawia, że tracimy część informacji o kolorze, ale i tak jest lepiej niż w plikach JPEG poddanych większej kompresji i najcześciej zapisanych w sRGB.

Artefakty na podkładach w module Library

W module Library mogą się też czasem pojawiać artefakty, które nie są już widoczne w module Develop. Dzieje się tak podczas tworzenia tych podglądów w JPEG, który poddawany jest kompresji. Nie są one też widoczne na wyeksportowanych zdjęciach. Nie ma się co bać i można spróbować utworzyć ponownie podglądy.

Można to zrobić, będąc w Library i wybierajć z menu Library > Previews > Build Standard-Sized Previews lub Build 1:1 Previews. 1:1 daje lepszą rozdzileczość, ale zajmuje więcej miejsca.

Ja używam 1:1 przy selekcji i obróbce aby szybko sprawdzać ostrość, ale usuwam po skończonej pracy nad materiałem. Często jednak wystarcza mi również standardowy rozmiar do selekcji, ponieważ generuje się szybciej.

Moduł Library

W Library powiniśmy wylądować najwcześniej po wstępnej selekcji, jeśli chcemy zostać tam na dłużej. Tutaj Lightroom renderuje na bierząco podgląd z pliku RAW i wyświetla go w 16-bitowej przestrzeni ProPhoto RGB z krzywą gamma sRGB co daje nam znacznie więcej odcieni. Im bardziej jaskrawe i intensywne odcienie, tym widać większą różnicę.

Różnica jest bardziej widoczna w przypadku monitorów szeroko-gamutowych ponieważ pozwalają nam tutaj pokazać więcej.

Podsumowanie

Moduł Library wyświetla nam gotowe podglądy oparte o 8-bitowe pliki JPEG w przestrzeni Adobe RGB, a moduł Develop renderuje na bierząco podgląd z plików RAW, które wyświetlają się w 16-bitach w przestrzeni ProPhoto RGB.

Jeśli pracujecie na windowanie i robicie screenshoty, czy zapisujcie gotowe pliki do JPEG musicie również brać pod uwagę to, że system Windows nie radzi sobie z zarządzaniem barwą i do podgląda zdjęć dobrze używać przeglądarki obsługującej profile kolorów w plikach graficznych np. Adobe Bridge, czy ACD See.


Zobacz również:


Dodaj komentarz