fbpx

Sprzęt, którym fotografuję eventy

Często pytacie mnie o sprzęt którym fotografuję eventy, więc postanowiłem zebrać to wszystko razem i opisać czemu używam konkretnego sprzętu w pracy.

Kategoria:

Ten wpis zawiera linki afiliacyjne

Jestem Partnerem Amazon, oraz programu afiliacyjnego Ceneo i otrzymuję wynagrodzenie z tytułu określonych zakupów dokonywanych za moim pośrednictwem.

Jeśli dokonacie zakupu to ja otrzymam prowizję z tego zakupu, ale cena dla Was się nie zmienia. W ten sposób możecie otrzymać darmowe treści, które nie są sponsorowane (jeśli takie się pojawią, to będą wyraźnie oznaczone), a ja mogę w ten sposób pokryć w jakiejś części koszty prowadzenia bloga.

Często pytacie mnie czym fotografuję i czemu Nikon a nie Canon, więc postanowiłem napisać co i dlaczego używam. Ważne jest też to, że większość moich zdjęć to do tej pory reportaż, sesje wnętrz, wirtualne spacery i czasem sesje portretowe. W czasie pandemii proporcje trochę się zmieniły i zmieniają w czasie, ale to nie był powód do większych zmian. 

Trochę historii

Zacznijmy od tego – czemu Nikon? Tak naprawdę zaczynałem od Lumix DMC-FZ8, który był super zoomem, czyli kompaktem z dużą lufa a do tego miał tryb manualny, zapis w RAW i co wtedy mnie interesowało – kręcił dobrze filmy.  Kosztował też nie dużo bo jakies 800 zł, jak dobrze pamiętam.

Panasonic Lumix DMC-FZ8
Panasonic Lumix DMC-FZ8

Kręcenie filmów zeszło na drugi plan a ja zaczynałem robić coraz więcej zdjęć i po czasie poszukiwań wybór padł na Nikona D90, który był na te czasy dość zaawansowaną lustrzanką, ale z matrycą APSC. Jeszcze zanim ją kupiłem trafiłem na okazję z obiektywem Nikon Nikkor 50 mm f/1.4 D AF i posiadałem sam obiektyw bez aparatu.  Wtedy już nie było odwrotu bo wszystkie kolejne obiektywy i akcesoria kupowałem do Nikona, więc zmiana systemu wiązałaby się z dużą stratą.

Na tą chwilę uważam, że nie ma to większego znaczenia, który system się wybierze. Jeśli umiemy kalibrować profile kolorystyczne to zdjęcia wyjdą w takich samych kolorach a wśród obiektywów każdy znajdzie coś dla siebie. Nie jestem fanem żadnej marki. Pracuje na Nikonie, na wakacje zabieram Olympusa i iPhone-a, a chętnie bym porobił też zdjęcia Fuji i Sony

2x Nikon D750 – optymalne body do reportażu

Nikon D750 to chyba najlepszy aparat, jeśli patrzymy na stosunek jakości i parametrów do ceny z matrycą APS-C. Nikon posiada jeszcze tańsze modele tj. D610, które nie mają uszczelnień, posiadały wady fabryczne i też trochę słabszą jakość obrazu. Nie robię zdjęć studyjnych ani nie widzę większej różnicy dla siebie w dopłacie do modeli modeli D810 czy D850, który jest dwa razy droższy. Więc w cenie topowego modelu mogłem kupić dwa korpusy, które na siebie zapracują i nie będzie mi ich szkoda w ciężkich warunkach.

Nikon Nikkor 50 mm f/1.4 D AF

Najbardziej istotne dla mnie były w tym modelu:

  • Pełna klatka, która daje małą głębie ostrości i separację obiektów od tła
  • Wysokie czułości ISO bez szumu
  • Uszczelniany korpus
  • Dwa pokrętła nastawcze, do zmiany czasu i przesłony
  • Trwałość – chociaż jego poprzednik D700 wypadał lepiej
  • Rozdzielczość 24Mpix względem 12 Mpix z D700 jest optymalna pod względem ilości szczegółów, możliwości kadrowania czy rozmiaru plików.

Obiektywy do fotografii eventowej

Jeśli chodzi o obiektywy to była dość długa przeprawa i jeszcze coś może się zmienić, ale myślę, że jest to świetny zestaw na początek do szerokich i wąskich ujęć a przy okazji sprawdzi się w portrecie. Jeśli ktoś chce przyoszczędzić i zacząć z jednym Body to rozważałbym wybór 50mm, ale trzeba uważać na małe przestrzenie, albo bezpieczniejszej i szersze 35mm.

Kiedyś zaczynałem od Nikkora 50mm 1.4 w wersji D, który był bardzo mały i lekki. Świetnie sprawdzał się w reportażu i bardzo dużo imprez na początku wykonałem nim i Nikonem D700. Z czasem sprzedałem go, aby kupić Sigmę ART 35mm 1.4, która dawała ostrzejszy obrazek bez mydła na przesłonie 1.4.

Posiadałem również przez długi czas Nikkora 24-70mm f 2.8, który używałem przez długi czas ze względu na jego uniwersalność, ale denerwował mnie jego gabaryt i waga. Światło 2.8 z dobrym body jest dobre do reportażu, ale czasem brakowało mi przesłon typu 1.4-2.2, albo po prostu światła i musiałem korzystać dodatkowo z lampy przez co cały zestaw dużo ważył.

Sigma Art 35mm f 1.4

Podobno jeden z najlepszych obiektywów do reportażu. Wielu fotografów potrafi zrobić nim cały reportaż i myślę, że śmiało mogę to potwierdzić, ale lubię też wąskie kadry, więc korzystam jeszcze z 85mm. Sigma Art jest większa niż mój stary Nikkor 50mm, ale jest bardziej pewna i przede wszystkim ostrzejsza. Czasem ją trzeba skalibrować, ale można to zrobić za kilkadziesiąt zł w serwisie, albo kupić własny kalibrator.

Jest to obiektyw, który polecałbym każdemu na początek z fotografią eventową. Chociaż też da się zrobić na nim portret to 35 mm jednak trochę przerysowuje. Jeśli ktoś chce więcej portretu to jednak skłaniałbym się do 50mm jako pewien kompromis, ale wymagający pokory.

Sigma Art 85 f 1.4

Drugim obiektywem, którego używam w reportażu jest Sigma Art 85m f 1.4. Mam go ze sobą prawie zawsze kiedy potrzebuje zrobić zdjęcia bez podchodzenia blisko jak przy 35 mm. Do sesji czasem jest to mój główny obiektyw, jeśli chce zrobić wąskie portrety bez przerysowań. Jest to chyba najlepsza portetówka Sigmy. Rozważałem jeszcze 135 mm, ale 85 mm uważam za bardziej uniwersalną ogniskową, jeśli robię również reportaż.

Nikon Nikkor 14-24mm 2.8

Nikon Nikkor 14-24mm 2.8 to chyba najostrzejszy systemowy szeroki kąt, którego zazdroszczą Canoniarze. Jest to ultraszerokokątny obiektyw, który nie ma efektu beczki. Używam go głównie do architektury i fotografii wnętrz, ale czasem wykorzystuje go jako ciekawy dodatek do zdjęć wnętrz na imprezach, albo do samej fotografii na parkiecie, gdzie bywa dość ciasno. Jego wadą jest jednak waga, gabaryt i wypukła soczewka przez co nie można stosować przy nim zwykłych wkręcanych filtrów. Jest to również popularny obiektyw wśród fotografów pejzaży. 

Sigma 8mm f/3.5 Fisheye + Nodal Ninja R10 

Fisheye używam tylko do zdjęć pod wirtualne spacery google street view. Przez cały czas jest umieszczony w głowicy panoramicznej Nodal Ninja R10. Jest to rekomendowany przez Google zestaw w programie Street View. Do wykonania jednej panoramy wystarczą już 4 zdjęcia, po 1 jednym w każdym z 4 kierunków. Jednak zwykle wykorzystuje technikę HDR i robię od 3 do 7 zdjęć o różnej ekspozycji w każdym z 4 kierunków, aby pokryć całą sferę 360.

Lampy błyskowe w fotografii eventowej

Nikon SB-700 i SB-5000

Moimi głównymi lampami są dwa Nikony, że względu na tryb TTL i swoją niezawodność. Na eventach używam ich na bezpośrednio na body. SB-700 zakładam na body z obiektywem 35 mm i jest wystarczająca.

Widoki z przodu i z tyłu lampy błyskowej Nikon Speedlight SB-700, niezbędnego sprzętu na imprezy. Widok z przodu przedstawia lampę błyskową i logo firmy Nikon, natomiast widok z tyłu ukazuje panel sterowania z cyfrowym ekranem, różnymi przyciskami oraz wskaźnikami zoomu i lampy błyskowej.

SB-5000 używam z Sigmą Art 85mm ze względu na większą moc, ponieważ przy tej ogniskowej jestem dalej od fotografowanych obiektów i potrzebuję mocniejszego błysku.

Lampa błyskowa Nikon Speedlight SB-5000 z czarnym korpusem, przezroczystą lampą błyskową i czerwonym panelem czujnika. Idealna na imprezy, lampa błyskowa jest zamontowana na obrotowej podstawie i ma napis „Nikon SPEEDLIGHT SB-5000” z przodu – niezbędny element wyposażenia fotografa.

Czasem też używam jej na body z 35mm, albo Nikkor-em 14-24mm 2.8  przy imprezach, gdzie jest ciasno, fotografuje kilka osób przy przesłonach 2.8-5.6. Wtedy ma dużo pracy i potrafi się trochę rozgrzać, ale z pomocą przychodzi wbudowany w nią aktywny system chłodzenia za pomocą wewnętrznego wiatraczka. 

Quadralite Stroboss 36 – mały ale wariat 

Przy fotografowaniu imprez i stawianiu lamp na parkiecie używam wyzwalaczy i odbiorników Quadralite Navigator X.

Jeśli na statywach postawie lampy Nikona to muszę dać im odbiorniki Navigator X, aby wyzwolić je radiowo. Mogę je wówczas wyzwalać nadajnikiem Navigator X, który również ma w sobie sanki. W przyszłości pewnie wszystko wymienię na system lamp Quadralite lub podobny, ponieważ te lampy mają już w sobie możliwości pracy jako nadajnik/odbiornik i całość zabiera mniej miejsca.

Teraz jeśli chcę mieć lampę na body to wybieram Quadralite Stroboss 36, który jednocześnie jest jest lampą, nadajnikiem i odbiornikiem. Przy okazji jest bardzo mała bo działa na dwa akumulatorki AA. Nie muszę już mieć zestawu body + nadajnik + lampa, który jest ciężki i duży a przy okazji nie niszczy tak mocowania stopki w body. Przy SB-5000 w nadajnik na body mam wrażenie, że całość się niedługo się złamie.

Quadralite reporter 36 60 i 360 TTL

Reporter 360

Reporter 360 kupiłem za połowę ceny na black Friday z myślą o rozwijaniu fotografii biznesowej i portretowej. Reporter 360 to mobilna lampa studyjna ze względu na swoją 4-8 większą moc od zwykłych speedlite-ów i okrągły palnik. 360 ma również PowerPack, który starczy na 1-2 sesję. Dzięki temu świetnie nadaje się mobilnego studia a nawet fotografii w słoneczny dzień, gdzie zwykle lampy reporterskie zaczynają się smażyć błyskając z pełną mocą.

Plecak fotograficzny

Cały sprzęt pakuje w plecak Lowepro ProTactic BP450AW II, który zmieści cały potrzebny sprzęt i akcesoria a nawet 15″ MBP.  Do tego jest sztywny, posiada dodatkowe zewnętrze mocowania np. na statyw czy bidon, a w razie potrzeby można zakryć go dodatkowym pokrowce, których chowa się w podstawie.

Szelki dla fotografa

Kiedy wiem, że muszę sprawnie się poruszać i nie chcę krępować swoich ruchów to rezygnuje z dźwigania torby i zakładam szelki Rebel East. Dzięki temu mogę spędzić praktycznie cały dzień z dwoma zestawami korpus + obiektyw. 

Na szelki zawieszam dwa Nikony D750 z obiektywami 35mm f 1.4 i 85mm f 1.4, czasem jeden z nich zastępuję Nikkorem 14-24mm f 2.8. Czasem biorę do tego dwie lub jedną lampa która w razie potrzeby przepinam.

Zwykle tak zaczynam zlecenie jeśli wiem, że będziemy się przemieszać, a torbę wyciągam w miejscu gdzie już wiem, że mogę się rozstawić na dłużej. Do tego czasu nie potrzebuje dodatkowych kart pamięci czy akumulatorków, a przy niektórych wydarzeniach czasem starczy to na cały dzień pracy, ponieważ baterie w D750 wytrzymują bardzo długo a karty 32GB również ciężko zapełnić. 

Czasem w kieszeni znajdzie się też miejsce na Color Checker Passport, który fotografuję w ciężkich warunkach, aby lepiej wybrać balans bieli czy stworzyć profil kolorystyczny pod słabe światło.

To na razie byłoby na tyle. Następnym razem skupię się na akcesoriach.

Lista sprzętu

Poniżej zamieszczam całą listę sprzętu który obecnie używam. Jeśli chcecie sprawdzić ceny nowego sprzętu, a jednocześnie mnie wesprzeć, to musicie wiedzieć, że linki są afiliacyjne i z każdego zakupu otrzymuję część prowizji Ceneo które oni pobierają od sprzedawców. Wy nic za to dodatkowo nie płacicie, więc każdy wygrywa. Mam nadzieję, że ta lista wam trochę pomoże wybrać wasz sprzęt, bo każdy ma swoje własne preferencji i styl fotografowania, więc nawet mając ten sam sprzęt będziemy pracować trochę w inny sposób.

  • Body – Nikon D750Ceneo.pl
  • Obiektyw – Sigma Art 35mm f 1.4 Ceneo.pl
  • Obiektyw – Sigma Art 85 f 1.4 – Ceneo.pl
  • Obiektyw – Nikon Nikkor 14-24mm 2.8Ceneo.pl
  • Lampa błyskowa – Nikon SB-700 Ceneo.pl
  • Lampa błyskowa – Nikon SB-5000 Ceneo.pl
  • Lampa błyskowa – Quadralite Reporter 360Ceneo.pl
  • Lampa błyskowa – Quadralite Stroboss 36 Ceneo.pl
  • Wyzwalacz – Quadralite Navigator XCeneo.pl
  • Color Checker PassportCeneo.pl
  • Szelki – Rebel Eaststrona producenta
  • Plecak – Lowepro ProTactic BP450AW II Ceneo.pl

Podobał Ci się ten wpis?

Jeśli tak, to możesz wesprzeć mnie małą lub dużą kawką, która pomoże mi w tworzeniu kolejny wpisów jak ten, lub podobnych. Każdy wpis, to godziny poszukiwania, sprawdzanie informacji i pisanie tekstów. Bardzo pomocna jest wtedy dobra kawka, która pomaga mi tworzyć dla Was te treści.

Postaw mi kawę na buycoffee.to


Zobacz również


Dodaj komentarz

Cześć, tu Marcin! 

Chcesz być na bieżąco z wpisami na Urbanflavour.pl?

Zapisz się na Newsletter

Fotograf eventowy - Marcin Krokowski