Popularne
Fotografia eventowa to coś więcej niż człowiek z aparatem. Nie bez powodu zatrudnia się w tym celu fotografa eventowego. Wtedy pojawiają się pytania. Zebrałem dla Was te najważniejsze, zaczynajac od najpopularniejszych.
Najcześciej zadawane pytania w mailach dotycząc ceny usługi. Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi.
Na koszt reportażu składa się czas dojazdu i reportażu, wielkość i rodzaj wydarzenia, ilość zdjęć, forma i czas przekazania zdjęć, nie wspominając już o doświadczeniu, wyposażeniu i przygotowaniu fotografa.
Dużo tego? Dlatego przygotowałem dla Was formularz wyceny on-line fotografii eventowej. Formularz zawiera wszystkie niezbędne informacje potrzebne do przygotowania oferty wedle Waszych oczekiwań.
Na każdym zleceniu fotografuję miejsce i jego otoczenie, najważniejsze osoby oraz momenty. Staram się również uchwycić wszystkich gości, aby każdy mógł odnaleźć się na zdjęciach.
Im wcześniej tym lepiej. Pozwoli mi to zaplanować pracę nie tylko w dniu wydarzenia, ale czas na selekcję, obróbkę i oddanie materiału. Rezerwacja terminu następuje w momencie ustaleniu dnia, godzin i miejsca wydarzenia oraz akceptacji przesłanej wyceny.
Jestem z Warszawy i tu, oraz okolicach fotografuję najwięcej wydarzeń. Świadczę też usługi fotograficzne dla swoich klientów również w innych częściach polski – Łodzi, Krakowie, Gdańsku, Wrocławiu czy Poznaniu. Lubię podróżować, więc dojazd nie jestem dla mnie problemem.
Dojazd jest w cenie usługi, którą otrzymasz wypełniając formularz wyceny on-line.
Zależy to od wielu czynników, głównie od długości i agendy wydarzenia, ilości gości, czy Waszych oczekiwań. Dlatego przygotowałem dla Was formularz wyceny on-line fotografii eventowej, w której podaję minimalną ilość zdjęć jakie dostarczę. Średnio będzie to 60-80 zdjęć z jednej godziny reportażu. Nie ma tutaj też górnego limitu. Nie sprzedaję dodatkowych ujęć na sztuki czy pakiety. Każdy klient otrzymuje wszystkie wybrane w procesie selekcji zdjęcia.
Nie. Każdy klient otrzymuje gotowy produkt, jakim jest usługa fotografowania, selekcji i obróbki w stylu który prezentuję w swoim portfolio. Wszystkie zdjęcia, które otrzymacie są staranie wybrane spośród wielu zdjęć, które często robię „na zapas” np. seriami podczas ważnych momentów i wybieram najlepsze. Tak jak rzeźbiarz nie oddaje oderwanych kawałków marmuru, tylko gotową rzeźbę.
Standardowo jest to do 5 dni roboczych od dnia wydarzenia. W momencie potwierdzenia terminu podaje również dokładny deadline.
Nie, wedle zasady „jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego” ale mogę polecić sprawnych fachowców z którymi współpracowałem I można na nich polegać.
Wszystkie gotowe zdjęcia będą do pobrania z galerii on-line zabezpieczonej hasłem. Zdjęcia będą do pobrania w pełnej rozdzielczości oraz mniejszej do publikacji w internecie. Istnieje możliwość również wysłania lub udostępnienia za pomocą usług One Drive, WeTransfer i podobnych.
Tak, ale potrzebuję takiej informacji wcześniej, abym mógł się przygotować. Na miejscu wydarzenia pomieszczenia zamykanego na klucz, gdzie mogę zostawić laptopa. W takim wypadku jestem w stanie zrobić jedną lub kilka przerw w fotografowaniu, aby zgrać materiał i wybrać kilka ujęć.
Na miejscu zlecenia jestem min. 30 minut wcześniej. W przypadku niektórych wydarzeń, wymagających dodatkowego oświetlenia np. parkietu, jestem wcześniej, aby rozstawić lampy.
Odbitki można zamówić I opłacić bezpośrednio w galerii on-line którą udostępnię.
Większość zleceń wykonuje samodzielnie. W przypadku dużych wydarzeń czy potrzeby obróbki zdjęć na bieżąco współpracuję ze sprawdzonymi fotografami dostępnymi w podanym terminie. Tak samo jest w przypadku filmowców, czy innych usługodawców. Polecam tylko sprawdzonych fachowców w tej branży.
Umowa i rozliczenie
Jestem profesjonalistą, który prowadzi działalność, a większość moich klientów to klienci biznesowi dla których świadczę usługi fotograficzne B2B, więc musimy się jakoś rozliczać. U mnie jest to bajecznie proste. Zobacz sam!
Tak. Wszystkie podane są ceny, są cenami netto. Na każdą usługę wystawiam fakturę VAT 23%.
Zazwyczaj nie. Większość ustaleń możemy dokonać drogą mailową z firmowych skrzynek z zachowaniem ciągłości korespondencji. W większości przypadków jest to wystarczające, ale szybko I sprawnie ustalić szczegóły współpracy I rozliczenia.
Tak, jest to wyceniane przed zleceniem i wymaga spisania umowy. Umowy przygotowuje dział prawny, który potrzebuje ok. 5 dni + czas na wysyłkę umowę.
Jeśli chcesz wydrukować zdjęcia z eventu, lub sesji na koszulach lub kubeczkach I je sprzedawać, to powinniśmy zawrzeć taka umowę. W przypadku agencji, dla których pracuje jako podwykonawca nie jest to konieczne. Chyba, że klient agencji chce drukować koszulki i robić kubeczek ze zdjęć, które wykonam.
Tak, dojazd na terenie Warszawy jest wliczony w cenę usługi.
+50 km liczony od stadionu PGE Narodowy.
Pracuję na terenie całej Polski, koszt dojazdu powyżej 50 km do Warszawy to 1 zł / km
Sprzęt
Wiem, że nie każdy interesuje się sprzętem, ale coraz więcej osób robi zdjęcia i zadaje mi te pytania, dlatego odpowiem na najczęstsze z nich. Jeszcze więcej na temat mojej pracy od zaplecza znajdziecie na blogu.
Mimo wszystko sprzęt odgrywa ważną rolę na każdym etapie fotografii eventowej. Nie trzeba się znać na modelach aparatu, aby rozpoznać amatora od zawodowca, bo nawet najlepszy aparat i obiektyw może nawalić. Dlatego tak ważne jest odpowiednie przygotowanie do pracy.
Obecnie fotografuję sprzętem Sony, głównie obiektywami Sigmy I lampami Quadralite, ale nie ma to większego znaczenia. Wcześniej pracowałem na sprzęcie marki Nikon, na którym opanowałem wszystkie aspekty techniczne. Zawsze stawiam na sprzęt wysokiej klasy, oferujący najwyższą jakość obrazu, a jednocześnie niezawodny.
Zdjęcia obrabiam na MacBooku podłączonym do skalibrowanego monitora graficznego marki NEC z przestrzenią barwna adobeRGB. Czasem robię selekcję na iPadzie, ale ostatecznie zdjęcia przygotowuje na komputerze. W razie potrzeby mogę przygotować kilka zdjęć w czasie dłuższych wydarzeń lub zaraz po nich. Jest to do ustalenia indywidualnie przed zleceniem.
Tak, na każdym zleceniu mam zapasowy aparat, kilka obiektywów, lamp błyskowych, baterii I kart pamięci. Dbam również o dobra kondycję I przeglądy swojego sprzętu, aby działał niezawodnie w każdych warunkach.
Tak. Już na etapie fotografowania zapisuję zdjęcia równolegle na dwóch różnych kartach pamięci. Zgrywają materiał również tworzę dodatkową kopię zdjęć serwerze plików z macierzą RAID. Wybrane i obrobione zdjęcia z każdego zlecenia trzymam w kopii zapasowej w plikach RAW i JPEG. Nawet po kilku latach moi klienci mogą poprosić ponownie o swoje zdjęcia, jeśli mają problem (potwierdzone info).
Tak, w zależności od warunków oświetleniowych lampa błyskowa może okazać się niezbędna. Światła błyskowego używam, kiedy jest to konieczne. Istnieje możliwość reportażu bez lampy błyskowej, jednak może wiązać się to z większym szumem na zdjęciach, czy innym stylem zdjęć.