fbpx

Takie same kolory z różnych aparatów – Tworzenie profili DCP

Chcesz uzyskać takie same kolory, z różnych aparatów, ale nie wiesz jak? Zobacz jak za pomocą wzornika kolorów i darmowego oprogramowania zapanować nad kolorami niezależnie od sprzętu który posiadasz.

Kategoria:

Ten wpis zawiera linki afiliacyjne

Jestem Partnerem Amazon, oraz programu afiliacyjnego Ceneo i otrzymuję wynagrodzenie z tytułu określonych zakupów dokonywanych za moim pośrednictwem.

Jeśli dokonacie zakupu to ja otrzymam prowizję z tego zakupu, ale cena dla Was się nie zmienia. W ten sposób możecie otrzymać darmowe treści, które nie są sponsorowane (jeśli takie się pojawią, to będą wyraźnie oznaczone), a ja mogę w ten sposób pokryć w jakiejś części koszty prowadzenia bloga.

Na temat kolorystyki zdjęć aparatów różnych producentów krąży wiele opinii i przekonań. Można usłyszeć o tym, że jeden producent aparatów ma lepsze kolory od drugiego. Idąc tym tropem, uważa się, że pod względem kolorów i plastyki jeden z producentów robi lepsze RAW-y od drugiego, ale czy to prawda? W zastosowaniach profesionalnych liczy się spójność. W tym wpisie jak każdy może niewielkim kosztem zachować spójność kolorystyczną i uzyskać takie same kolory z różnych aparatów fotograficznych które obsługują format RAW.

Pokaże też sposób na zapanowanie nad kolorami w różnych warunkach oświetleniowych. Tworzenie profili pozwala nie tylko uzyskać takie same kolory z różnych aparatów, ale tęż ratuje nas w sytuacjach gdzie robimy głównie zdjęcia we wnętrzach w których występują różne źródła światła o różnej temperaturze barwnej i spektrum światła. Dzięki profilem DCP zapanujecie nad kolorami!

Zapis zdjęć na matrycy aparatu

Jeśli mówimy o plikach RAW – mówimy o plikach surowych które tak naprawdę nie mają w sobie informacji o kolorach w sposób jaki my je widzimy.

Plik RAW to zbiór informacji o ilości zebranych fotonów przez czarno-białą matrycę ktora składa się z punktów pokrytych filtrami kolorystycznymi (czerwonym, niebieskim i zielonym) które powinny filtrować tą barwę. Przez co uzyskujemy metadane że zbioru trzech takich punktów, które następnie zapisywane się jako wartości liczbowe.

RAW to zapis numeryczny, a nie prawdziwe zdjęcie.

Zanim powstanie plik RAW procesor aparatu musi dokonać obliczeń które utworzą plik zawierający te informacje w sposób uporządkowany a następnie profil aparatu stworzy dla nas tylko symboliczny podgląd.

Profile kolorów w aparacie

Profile kolorów w aparacie nie mają znaczenia, jeśli robicie zdjęcia w RAW, ponieważ “wywołują” tylko podgląd plików, ale przy zgrywaniu ich na komputer nie mają większego znaczenia, bo tam możemy go zmienić na zupełnie inny, bez żadnego wpływu na plik.

Jeśli robimy zdjęcia w JPEG to ustawienia to zostaną wywołane na podstawie wybranego profilu.

The importance of Picture Controls | Nikon
Profile w aparacie Nikona

Jeśli macie wątpliwości to ustawcie profil czarnobiały w aparacie i zobaczycie, że w komputerze na zdjęciach odzyskają kolory i że nic się nimi nie stało.

Profile kolorów DCP

Kiedy zgrywamy pliki RAW z naszego aparatu w programie Adobe Lightroom itp. można zauważyć, że mamy do wyboru profile takie jak „Camera Standard”, „Adobe Standard” W tym momencie jesteśmy na etapie wejściowym wybieramy sposób w jaki oprogramowanie będzie wyświetlać zdjęcie z surowych danych.

Profile kolorów Nikona w programie Adobe Lightroom Classic

Są to wbudowane profile DCP które według Adobe mają reprezentować profile aparatu i mogą różnic sie od tych w aparacie. Jedynie oprogramowanie producentów daje nam wierne odwzorowanie tych profili. Dla Nikona będzie to Capture NX-D.

Przeznaczona specjalnie do obróbki zdjęć w formacie RAW za pomocą natywnych technologii przetwarzania, które pozwalają w pełni wykorzystać możliwości aparatów Nikon.

Podobnie jest w wypadku Canona i innych producentów którzy mają swoje oprogramowanie, lub profile stworzone według Adobe.

Spójność kolorów z wielu aparatów

A może jej brak, wynika z tego, że już sam producent daje nam kilka możliwości wyboru profili, do tego dochodzą różne obiektywy i typy matryc które też wpływają na odbiór zdjęć, a jeszcze nie jesteśmy z naszymi zdjęciami na dysku komputera, na którym korzystamy z różnych programów. Jak więc uzyskać spójność kolorystyczną na końcu tego procesu zapisując zdjęcia np. do pliku JPEG?

Profilowanie za pomocą wzorników

NIe będę się tu rozpisywać o wzornikach, których jest przynajmniej kilka. Dla fotografów najpopularniejszym, a za razem najbardziej praktycznym wzornikiem będzie X-Rite ColorChecker Passport. Wzornik zawiera najważniejsze kolory występujące w naturze i zastosowaniach profesjonalnych. Ma też kieszonkowe etui, które jest jednocześnie jego integralną częścią, dzięki czemu można schować go w kieszeni a także postawić pod kątem 45 stopni.

Tworzenie profili DCP - Takie same kolory z różnych aparatów

Zaczynając od góry, na wzorniku znajdziemy takie kolory jak:

  • Odcienie szarości
  • Kolory CMY (Cyan, Magenta, Yellow) i RGB (Red, Green, Blue), wykorzystywane w procesie druku,
  • Trzeci i czwarty rząd to kolory najczęściej występujące w naturze, znajdziecie tam między innymi kolory odzwierciedlające błękit nieba, zieleń liści, a dwa ostatnie nawiązują do kolorów skóry.

Wzornik możemy użyć raz, do stworzenia profili dla każdego aparatu który używamy, albo w każdej sytuacji kiedy spotkamy się z trudnymi warunkami oświetleniowymi tj. ołtarz w kościele gdzie potrafią dziać się cuda i światło zastane miesza się z trzema innymi rodzajami żarówek. Można też pokusić się o profilowanie konkretnych zestawów Body + Obiektyw. Czyli mamy zwykle od dwóch do czterech scenariuszy:

  • Profil uniwersalny dla danego body
  • Profil dla zestawu body + szkło
  • Profil w konkretnych warunkach oświetleniowych
  • Profil w konkretnych warunkach oświetleniowych dla konkretnego zestawu

W trudnej sytuacjach możemy wyjąć wzornik z kieszeni (powinien się zmieścić) i zrobić mu zdjęcie tak aby padało na niego to strasznie nieprzewidywalne światło. Przez większość czasu powinien nam wystarczyć profil dla każdego body.

Fotografowanie wzornika

Jeśli chcemy profilować kilka aparatów to dobrze zrobić to w tym samym czasie i warunkach. Jeśli chcemy zabrać się za to od A do Z to warto zrobić to w dwóch różnych warunkach oświetleniowych, z czego powstanie profil Dual Illuminant, dla mniej wymagających można zrobić profil tylko dla światła dziennego o temperaturze ok. 6500k (są to profile single-Illuminant)

Profil Dual Illuminant składa się ze zdjęć w przy dwóch różnych źródłach światła:

  • światło dzienne
  • Światło żarowe

Profil dla światła dziennego

Profil dla światła dzienne, jak sama nazwa wskazuje powinien zawierać światło dzienne o temperaturze 6500k, ale trzeba pamiętać jeszcze o kilku kwestiach.

  • Zdjęcia robić najlepiej w południe, kiedy słońce jest wysoko
  • Nie powinno się przy dużym zachmurzeniu
  • Nie robi się ich w okolicach wschodu i zachodu słońca
  • Najlepsze miejsce to otwarta przestrzeń bez budynków i innych elementów które mogą odbijać światło.
Tworzenie profili DCP - Takie same kolory z różnych aparatów

Miejsce i pora zdjęć

Ja swoje zdjęcia ColorCheckera zrobiłem na dużym parkingu w okolicach galerii handlowych z dala od budynków, drzew i banerów reklamowych. Dla pewności ubrałem się też w czarne ubrania, aby sam nie dodawać kolorów.

Do zdjęć należy ustawić się tak aby słońce było lekko za naszymi plecami i nic innego nie odbijało/świeciło w stronę planszy. Trzeba również uważać, aby nie ustawić próbnika względem aparatu w taki sposób by powstały odbicia. Zależy nam na czystym świetle słonecznym o temperaturze ok 6500K bez żadnych zafarbów. Rzeczy które warto zrobić:

  • Ustawiamy najniższe natywne ISO
  • Ustawiamy przesłonę f.5,6-8
  • Zdjęcie musi być ostre
  • Wyłączamy wszystkie korekty w body winietowania, długich ekspozycji itp.
  • Zapisujemy zwykły plik RAW (żadne s-RAW)
  • Nie używamy żadnych filtrów na obiektywach
  • Warto zrobić 3-5 zdjęć z bracketingiem aby wybrać póżniej najlepszą ekpsoyzję

Wszystkie aparaty na raz

Tak ustawiony próbnik fotografowałem z dwóch Nikonów D750, gdzie jeden jest podpięty z obiektywem Sigma Art 35mm 1.4 a drugi z Sigmą ART 85mm 1.4 i w tej konfiguracji pracuję przez większość czasu. Wykonałem również zdjęcia Olympusem M5 Mark II z obiektywem 25mm f.1.8 a także telefonem iPhone X przez aplikację Adobe Lightroom Mobile która pozwala na zapis DNG.

Parametry

  • Na każdym z aparatów ustawiłem przesłonę tak aby nie było winietowania.
  • Dodatkowo korzystałem z bracketingu +/- 0,3 EV aby w razie czego wybrać najlepsze zdjęcie.
  • Każde zdjęcie kadrowałem tak aby próbnik zajmował 1/3 kadru, aby uniknąć zniekształceń i winiety.
  • Wszystkie zdjęcia robimy oczywiście w formacie RAW / DNG

Profil dla światła żarowego

Tutaj sprawa jest prosta, a zarazem trudna w czasach ekologii. Światło żarowe uzyskamy tylko z żarówki która ma żarnik. Nie mogą to być żadne wersje halogenowe, ledowe itp. wynalazki bez znaczenia jest też ich temperatura barwowa. Światło żarowe to światło powstałe przez rozgrzanie tzw. żarnika który zaczyna świecić. Takie żarówki można było znaleść kiedyś w każdym domu i miały zwykle ok 40-60W mocy, a nawet 100W.

Tworzenie profili DCP - Takie same kolory z różnych aparatów

Obecnie żarówki w sklepach zastępowane są ich energooszczędnymi odpowiednikami gdzie podaje ich ledowy odpowiednik o mocy 13W zastępuje żarówkę o mocy 100W. Te żarówki niestety mają gorsze widmo światła i nie używa się ich do kalibracji mimo, że mogą mieć zbliżoną temperaturę barwną.

Jak znaleść żarówkę?

Tradycyjne żarówki najprościej szukać w internecie, albo w sklepach budowlanych pod hasłem „tradycyjne” lub „wstrząsoodporne” ponieważ można je stosować w trudnych warunkach, lub lampach przenośnych. Nie są one przeznaczone do użytku domowego (zwykle formalnie), ze względu na nowe przepisy. Powinna nam wystarczyć jedna przezroczysta żarówka o mocy 60W bez żadnych barwień.

Gdzie zrobić zdjęcia?

Fotografujemy podobnie jak w przypadku zdjęć w świetle dziennym, tak aby światło padało na wzornik bez odbicia od elementów otoczenia. Jeśli mamy gdzie podłączyć 220V to możemy zrobić to również na pustym parkingu, ale zwykle wystarczy duży pokój pomalowany na biało, albo czarno. Im mniej kolorów tym lepiej, więc tu również polecam czarne ciuchy.

Żeby mieć lepszą kontrolę nad światłem, użyłem dwóch żarówek które postawiłem na dwóch chińskich statywach do światła ciągłego z gwintem E27 w które mogłem wkręcić żarówki i ustawić równomierne oświetlenie, tak aby nie było też odbić na wzorniku.

Robimy oczywiście zdjęcia ze wszystkich aparatów które chcemy „synchronizować” kolorystycznie.

Zgrywanie zdjęć

Na etapie zgrywania zdjęć warto jakoś powiązać pliki z danym korpusem aparatem, aby czegoś nie pomylić i zrobić je w parach dla każdego aparatu.

Nikon 1

  • Światło dzienne
  • Światło żarowe

Olympus

  • Światło dzienne
  • Światło żarowe

Itd.

Można to zrobić w folderach i przepuścić zdjęcia przez DNG Converter, ale ja polecam zgrać zdjęcia do Lightroom-a . Następnie sprawdzić ekspozycję i czy nie ma odbić na wzornikach i wtedy wybrać najlepsze zdjęcie z serii jeśli robiliśmy je z bracketingem.

Tworzenie profili w DNG Profile Editor

DNG Profile Editor to program z 2012 roku, ale jego korzystając z formatu DNG nadal możemy korzystać z jego funkcjonalności do dziś. Daje trochę więcej opcji niż dołączone do ColorCheckera oprogramowanie, w tym plugin do LR (polecam dla leniwych).

Jeśli chcemy stworzyć surowy profil to wystarczy nam oprogramowanie X-Rite ColorCheckera które za pomocą pluginu tworzy i wgrywa nasze profile bezpośrednio w LR. W Adobe DNG Profile Editor jest to dłuższy proces, ale daje możliwość dodawania własnych korekt na poziomie profili. Możemy już w samym profilu zmienić kontrast za pomocą krzywych, a także odcień barw, jasność, czy nasycenie kolorów suwakami HSL tak jak w LR.

Pobieranie DNG Profile Editor

DNG Profile Editor pobierzemy ze strony Adobe – tutaj.

Import i selekcja zdjęć w Lightroomie

Kiedy już mamy wykonane wszystkie zdjęcia, należy je zgrać do Adobe Lightroom Classic i wybrać te o najlepszej ekspozycji. Pomoże nam w tym również ColorChecker który posiada rząd 8 barwników – 4 jasnych i 4 ciemnych.

Wciskając klawisz J w module Develop, lub klikając na trójkąty w górnych rogach histogramu zobaczymy prześwietlone i niedoświetlone fragmenty zdjęcia. Wybieramy w ten sposób zdjęcie które ma najbardziej równomierną ekspozycję i to samo robimy z każdą kolejną serią z kolejnego aparatu do którego chcemy tworzyć profil.

Dobrym zwyczajem jest ułożyć zdjęcia w parach tworząc foldery dla każdego body jeśli robimy profil Dual Illminant. Ja tworze takie cztery foldery:

tworzenie porfili DNG - Urbanflavour.pl
  • Nikon D750_1
    • zdjęcie słoneczne
    • zdjęcie żarowe
  • Nikon D750_2
    • zdjęcie słoneczne
    • zdjęcie żarowe
  • Olympus
    • zdjęcie słoneczne
    • zdjęcie żarowe
  • iPhone
    • zdjęcie słoneczne
    • zdjęcie żarowe

W każdym z nich zostawiam plik dla światła dziennego i dla światła żarowego.

Eksport zdjęć do formatu DNG

Wybranych zdjęć nie zmieniamy, tylko eksportujemy jako pliki DNG najlepiej do tych samych folderów. Jeśli konwertujecie zdjęcia do formatu DNG przy imporcie do Lightrooma i ułożyliście je według tego schematu, to nie musicie ich dodatkowo ekportować.

Adobe DNG Profile Editor

  1. Otwieramy Adobe DNG Profile Editor i z menu wybieramy File -> Open DNG Image…
Otwieranie pliku DNG
  1. Wybieramy zdjęcie w świetle dziennym
  2. Przechodzimy do zakładki Chart gdzie na zdjęciu pojawią się 4 kropki (biała, czarna, brązowa i seledynowa)
Tworzenie profili kolorystycznych DCP
Tutaj dla przykładu zdjęcie z sesji z lampą błyskową z ostatniej sesji. Zdjęcie w świetle dziennym jest w części o fotografowaniu w świetle słoneczny. Mimo wszystko, to zdjęcie wykorzystam do stworzenia profilu do tej konkretnej sesji.
  1. Ustawiamy każdą kropkę na odpowiadającym im kwadratom w ColorCheckerze
  2. W oknie programu mamy rozpisaną też instrukcję w 4 krokach. W 3 kroku domyślnie mamy wybraną opcję „Both color tables” i jeśli jeśli robimy profil Dual Illuminant to wybieramy opcję “6500K only”, a jeśli nie mamy zdjęcia ze światłem żarowym to zostawiamy na both colors.
Profil dual Illuminant 6500k w DNG Profile Editor
  1. Klikamy Create Color Table… i to jesteśmy już połowie.
  2. Jeszcze raz otwieramy File -> Open DNG Image…
  3. Wybieramy zdjęcie przy świetle żarowym
Profil dual Illuminant dla światła żarowego w DNG Profile Editor
  1. Znów zaznaczamy punkty na wzorniku
  2. W kroku 3 wybieramy teraz ”2860k only”
2850k DNG Profile Editor
  1. Klikamy „Create Color Table…” i to już prawie koniec.
Utworzony profil DNG Dual Illuminant w Adobe Color Profile
  1. Wybieramy w menu File -> Export Camera DNG Profile
Zapisywanie profilu koloru Nikon D750
  1. Nadajemy nazwę taką jak chcemy widzieć w Lightroomie i gotowe.

Jeśli mamy otwartego Lightroom-a to należy go uruchomić ponownie. Nasz profil znajdziemy w module Develop na prawym panelu Basic na liście ”Profile:” Jeśli go nie widzicie to musicie wybrać go przez opcję „Browse…” i dodać go ulubionych, klikając gwiazdkę przy jego nazwie.

Profile kolorów Adobe Lightroom Classic

Jeśli macie jakieś pytania, lub problemy, to piszcie śmiało w komentarz.


Podobał Ci się ten wpis?

Jeśli tak, to możesz wesprzeć mnie małą lub dużą kawką, która pomoże mi w tworzeniu kolejny wpisów jak ten, lub podobnych. Każdy wpis, to godziny poszukiwania, sprawdzanie informacji i pisanie tekstów. Bardzo pomocna jest wtedy dobra kawka, która pomaga mi tworzyć dla Was te treści.

Postaw mi kawę na buycoffee.to


Zobacz również


4 komentarze do “Takie same kolory z różnych aparatów – Tworzenie profili DCP”

  1. W jaki sposób będziesz miał jednolite kolory na wszystkich aparatach skoro nie skorygowałeś wartości liczbowej balansu bieli w Adobe DNG Profiler. Przecież po wczytaniu zdjęć i użyciu Twoich profili wartości balansu balansu bieli dla każdego z aparatów zapewne będą od siebie różne…. jak zatem możemy mówić o zbieżnych kolorach we wszystkich aparatach ?

    Odpowiedz
    • Hej, nie bardzo rozumiem co masz dokładnie na myśli. Czemu balans po profilowaniu miałby być zawsze inny? W jakich okolicznościach ma się różnić? Mowimy o zbieżności w aparacie, czy po zgraniu ich na użyciu profili?

      Kalibrując z Color Checkera nie ruszam już suwaków kalibracji, w tym balansu – chyba, że chciałbym dodać jakąś własną stylistykę. DNG Profiler już dostał wskazania co gdzie się znajduje i jak każdy aparat to widzi. Balans bieli to już sprawa drugorzędna, bardziej skupiłem się tu na kolorach, bo co bym nie robił to i tak AWB wyrzuci nam różne wartości jeśli przesuniemy kadr o kilka centymetrów w inną stronę albo się pomyli w zależności od aparatu, ale najważniejsze, żeby np. Niebieski jeans = niebieski jeans.

      Odpowiedz
  2. Jeśli jest tak jak mówisz to zdjęcie wzornika musiałbyś robić przed każdym ujęciem. Tytuł Twojego artykułu brzmi identyczne kolory z różnych aparatów………..ale z Twojego przepisu to nie może zadziałać. Pytasz dlaczego, zrób test: Wrzuć do jednego folderu Rawy z różnych aparatów, otwórz w LR, a potem zastosuj profile które stworzyłeś………zapewniam cię, że wartość WB i Tint będą się różnić wartościami dla wszystkich aparatów, a kolor jednak nie będzie ten sam bo WB wpływa na całą kolorystykę, a nie na poszczególne kolory.

    Odpowiedz
    • Balans bieli ustawiony w aparacie nie ma najmniejszego wpływu na plik RAW, jest tylko informacją liczbową doszytą do RAWA, żeby program wywołujący np Lightroom mógł jakoś to zdjęcie wyświetlić mniej więcej zgodnie z tym co zmierzył aparat w czasie pstryknięcia. Jeśli chcesz się przekonać to zrób aparatem dwa zdjęcia tej samej sceny, jedno na 2000K a drugie na 8000K. Jeśli później wrzucisz je do Lightrooma i ustawisz tę samą temperaturę, np 4800K to będą 100%-towo identyczne zdjęcia. Dla matrycy i danych z niej zdjętych, czyli wartości natężeń światła na poszczególnych pixelach, przefiltrowanych 3 kanałami RGB nie istnieje pojęcie balansu bieli. Balans bieli to dopiero późniejsza obróbka RAWa. Dlatego robimy wszystko w RAWach.

      Odpowiedz

Dodaj komentarz

Cześć, tu Marcin! 

Chcesz być na bieżąco z wpisami na Urbanflavour.pl?

Zapisz się na Newsletter

Fotograf eventowy - Marcin Krokowski