Jeśli dzwonią do Ciebie nieznane numery i chcą kasę za przedłużenie wizytówki Google to pewnie zastanawiasz się, czy za wizytówkę w Google Maps trzeba płacić? Nie. Wizytówka Google moja firma jest całkowicie bezpłatna. Nie płacimy za jej widoczność, wyświetlenia czy pozycję. Niestety są na rynku firmy, które wykorzystując nieświadomość właścicieli lokali i chcą wyłudzić od nich pieniądze.
Powiem Wam jak na czym to polega, na co trzeba uważać i co można z tym zrobić, bo nie lubię tego typu działań. Sam również kilkukrotnie otrzymywałem telefony od tego typu firm i postanowiłem się sprawie przyjrzeć z bliska.
Co trzeba wiedzieć o wizytówkach Google Maps?
- SĄ DARMOWE
- Nie płacimy za widoczność, przedłużenie ani wyświetlenia
- Pracownicy Google nie dzwonią do nas z prośbą o płatność
- Google nie wysyła papierowych faktur do klientów
- Za wszystkie usługi płacimy kartą przypisaną do konta Google, a faktury otrzymujemy mailowo
Jak działają firmy wyłudzające pieniądze od właścicieli firm obecnych w Mapach Google?
Przywitanie
Większość tego typu działań, to telefony pracowników call center, którzy przedstawiają się w taki sposób, by osoba odbierająca telefon miała wrażenie, że rozmawia z pracownikiem Google, albo jej partnerem. Zwykle w rozmowie padają nazwy usług lub podmiotów związanych z Google:
- Google Cloud
- Alphabet
- Zespół Google
- Wsparcie Google
- Partner Google, Certyfikowany Partner Google
- Lokalni Przewodnicy
Partner Google?
Może się zdarzyć, że firma, która do nas dzwoni, może mieć status Partnera Google. Świadczy to tylko o tym, że taka firma może zająć się obsługą naszych reklam na koncie Google Ads co wymaga odpowiedniej wiedzy potwierdzonej szkoleniami i certyfikatami. Takich partnerów możecie sprawdzić tutaj. Jednak nie ma to nic wspólnego z płaceniem za wizytówkę w Google Maps. Jeśli taka firma znajduje się w katalogu partnerów i chce wyłudzić od pieniądze, to warto to zgłosić, by pożegnała się z tym statusem.
Dzwonią do Ciebie Lokalni Przewodnicy?
Lokalnym Przewodnikiem możesz być Ty lub ja, przez aktywnie wyrażanie swoich opinii czy zdjęć w Mapach Google. Więc tak naprawdę każdy mógłby się tak przedstawić.
Jednej z firm, która powiązana jest z głośną aferą, opisaną na niebezpieczniku są lokalniprzewodnicy.com.pl, którzy nawet i do mnie dzwonili. Przedstawiają się, że współpracują z Google i używają przy tym nazwy programu stworzonego przez Google – [Lokalni Przewodnicy](https://maps.google.com/intl/pl/localguides/), który jest statusem dla osób aktywnie działających (dodają zdjęcia, opinie, sugerują zmiany) w Mapach Google Maps. Aż dziwie się, że Google się za nich jeszcze nie wzięło, ponieważ łamie to [Zasady dotyczące firm zewnętrznych zarządzających profilem firmy](https://support.google.com/business/answer/7353941).
Certyfikat podstaw marketingu internetowego
Niektóre firmy uważają jednak za bycie certyfikowanym partnerem Google to uzyskanie np. Certyfikat “Podstawy marketingu internetowego” który można uzyskać na platformie Internetowe Rewolucje za darmo. Jest to program raczej kierowany do bardziej ambitnych właścicieli firm, którzy chcą mieć większe rozeznanie w temacie. (Sam zdałem taki egzamin z certyfikatem i polecam). Mając go, nie stajemy się pracownikami Google.
Rekomendowany fotograf Google
Niektórzy mogą mówić, że są rekomendowanymi fotografami Google Street View. Oczywiście w sposób taki, by sugerować, że są “fotografami Google” i pracują bezpośrednio dla firmy z doliny krzemowej. Jest to kolejne wprowadzanie w błąd, które Google nie lubi, ale z tego co widzę, za dużo z tym nie robi. Zwykle robią to fotografowie sprzedający usługę wirtualnych spacerów.
Pracownik Google pukający do drzwi?
Na początku mojej kariery z wirtualnymi spacerami, zanim jeszcze nie wiedziałem jak pozycjonować się w sieci, to szukałem na własną rękę klientów i rozmawiałem z właścicielami różnych lokali. Czasem słyszałem, że “już był ktoś z Google” i opowiadał różne cuda, by poczuli się “wybrani przez Google” i chciał od nich wyciągnąć sporą kasę. Czasem są to już całe agencje, gdzie 1-2 osoby biegają po mieście szukając klientów, ktoś inny robi zdjęcia, a jeszcze inny obrabia. Przez co cena usługi znacznie wzrasta powyżej rynkowej.
Sam status rekomendowanego fotografa istnieje i świadczy o tym, że jesteśmy aktywnymi użytkowcami usług Google Street View i dodaliśmy odpowiednią ilość zdjęć, by go uzyskać. Kiedy zaczynałem robić wirtualne spacery, to proces weryfikacji był bardziej dokładny. Niestety teraz często amator z telefonem, może go uzyskać.
Oferta przedłużenia wizytówki Google
Firmy, które chcą nas naciągnąć, zwykle działają jak telezakupy mango, dając nam super okazyjną ofertę nie do odrzucenia, tylko tu i teraz! Trochę jak te cwaniaki, co sprzedają zestawy garnków i sprzed AGD starszym ludziom podczas specjalnych pokazów.
Oferta nie do odrzucenia – płać, albo znikaj!
Przeważnie są to kwoty rzędu kilkuset złotych w różnych wariantach. Nie ważne, czy zaproponują wam 100, 200, 300 czy 400 zł na rok, dwa lub dłużej. Chodzi im o to byście zgodzili się otrzymać fakturę, na usługę, która w rzeczywistości jest bezpłatna. Dostaniecie wybór 200 zł/rok, czy 600 zł/dożywotnio, to różnica jest tylko w tym, ile pieniędzy wyrzucicie w błoto.
Ci bardziej bezczelni, będą nas straszyć tym, że bez zapłacenia faktury, nasza firma zniknie z wyników wyszukiwania, albo inne cuda. Puki mamy dostęp do swojej wizytówki i go nie udostępniamy, to możemy czuć się bezpiecznie. Nawet jeśli taka osoba zgłosi w mapach Google, że nasza firma jest zamknięta, to możemy wejść na swój profil i odrzucić tą sugestię.
Niektóry z tych firm, mogą też oferować pozycjonowanie albo prowadzenie wizytówki z opłatą miesięczną. W takim wypadku trzeba już jakąś pracę wykonać i faktycznie są firmy, które to robią, ale tutaj też jest ważne, by wybrać dobrze. To już jest temat na inny wpis, ale możecie wcześniej poczytać na moim blogu, co sami możecie zrobić, by poprawić pozycję swojej wizytówki za darmo we wpisie – Jak w 15 minut polepszyć pozycję swojej wizytówki w Mapach Google (za darmo).
Czy wizytówka Google jest płatna?
Niektóre firmy, potrafią być tak bezczelne, że mogą wysyłać nam pocztą, lub kurierem już przygotowane faktury za usługę przedłużenia. Jest to typowa zagrywka psychologiczna, bo niektórzy będąc bać się usunięcia wizytówki albo wpisu do KRD przez niezapłaconą fakturę.
Podobny mechanizm używała kancelaria, która potrafiła wysyłać na chybił trafił wezwania przedsądowe, za rzekome udostępnianie plików z Chomika (do losowych osób, które były niewinne. Jednak w strachu mogły woleć zapłacić ugodowo 3000 zł, zamiast 185 tyś. bo na taką kwotę wyceniano straty. Znajdziecie o tym cały wątek na wykopie.
Nie chcę tutaj doradzać, co robić z taką fakturą, ale w mojej opinii, to powinniśmy płacić za usługę wykonaną. Więc jeśli nie wyrażaliśmy żadnej zgody, nie akceptowaliśmy regulaminów słownie, czy na jakiejś stronie, to myślę, że można spać spokojnie.
Czy wizytówka Google może zniknąć z Google?
Może, ale na pewno nie dlatego, że nie zapłacimy oszustom za jej przedłużenie. Tylko właściciel wizytówki może ja zawiesić lub wysłać prośbę do Google o jej usuniecie. Wiec, jeśli tylko Wy macie dostęp do wizytówki przez swój adres Gmail i nie łamiecie rażąco regulaminu Map Google to nic wam nie grozi. Oszuści wykorzystują różne sztuczki psychologiczne i wmawiają nam, że jeśli nie zapłacimy to za 3 dni znikniemy z Google.
Czy pracownicy Google mogą dzwonić do właścicieli firm?
Większość rozmów telefonicznych z pracownikiem Google, to odpowiedz na nasza prośbę kontaktu. Można to zrobić na stronie wsparcia by poprosić o kontakt. Jednak taki pracownik nigdy nie poprosi nas o płatność za taką czy inną usługę.
Poniżej zamieszczam cytat z centrum pomocy, oraz link do pełnego artykułu na temat sposobu komunikacji Google z użytkownikami. Znajdziecie tam informacje na temat automatów dzwoniących i pracowników Google – kiedy i w jakim celu dzwonią, oraz najważniejsze, że “Nie będziemy Cię prosić o rejestrację w usłudze, dokonanie płatności, ani podanie poufnych danych osobowych.”
Operatorzy Google
Możesz otrzymywać od operatorów Google telefony w sprawie rozwoju świadczonych przez Ciebie usług, obsługi klienta albo wsparcia związanego z Google Ads, Google Play albo innymi kontami Google. Pamiętaj, że firma Google nigdy nie prosi przez telefon o informacje dotyczące płatności ani nie oferuje preferencyjnych warunków korzystania ze swoich usług.
Cały artykuł “Jak rozpoznać połączenie telefoniczne od oszusta” znajdziecie pod adresem centrum pomocy Profil Firmy w Google: https://support.google.com/business/answer/6212928
Przykłady oszustw
Jeden przykładów, o którym było dość głośnio a do tego były na to dowody. O całej sytuacji możecie przeczytać na niebezpieczniku gdzie opisana jest sprawa z firmą PCC System o której było głośno. Jak możecie tam przeczytać, to PCC jest również Związane z firmą lokalniprzewodnicy.com.pl o której wspomniałem już na początku i też miałem przyjemność z nimi rozmawiać swego czasu.
Uważajcie na te firmy:
- Lokalni Przewodnicy
- PPC System
- ADD Projekt
- Web Holding
Jak zgłaszać oszustów?
Google przygotowało specjalny formularz na swojej stronie, przez który możemy zgłaszać firmy, które chciały nas oszukać.
Business Profile third-party policy: Report a violation – Google Business Profile Help
W ten sposób w stanach i Europie zamknięto już wiele takich firm i zmuszono do wypłaty sporych odszkodowań. W ten sam sposób, możemy tępić ich w Polsce, więc ważna jest też Wasza reakcja na tego typu zachowania.
Czego nie robić?
Oszustw telefonicznych jest dziś naprawdę mnóstwo. Mogą dotyczyć nie tylko wizytówki Google, ale i innych usług internetowych, finansowych i wiele innych. Wiele z nich polega na pozyskaniu od nas części danych osobowych i informacji na nasz temat, które pomogą w większym oszustwie, lub zostaną sprzedane.
Nie podawaj swoich danych przez telefon
Jeśli otrzymujecie telefon z nieznanego numeru i ktoś pyta Was o weryfikacje waszych danych osobowych, to już dajecie mu informacje, które są wartościowe. Warto sprawdzić taki numer chociażby w Google i zobaczyć, czy nie jest na jakiejś czarnej liście. Często są też opisane komentarzami osób, do których też dzwoniono z takiego numeru. Innym świetnym rozwiązaniem są specjalne aplikacje, które automatycznie sprawdzają czarne listy podejrzanych numerów i oznaczają nam takie połączenia przychodzące.
Nie masz pewności do dzwoniącego, sam zadzwoń
Możecie sami zadzwonić, ale na numer podany na stronie np. Banku, pod który ktoś chciał się podszywać. Ja miałem sytuację przy koncie maklerskim XTB, że ktoś o wschodnim akcencie informował mnie o pieniądzach, które automatycznie się namnożyły na moim koncie, dzięki kryptowaluotom (które same się kupiły) i musimy tylko zweryfikować moje dane do wypłaty. Zadzwoniłem do swojego opiekuna (które przydzielają po założenia konta) i informując go o takiej sytuacji, on przekazał sprawę do odpowiedniego działu.
Lista certyfikowanych partnerów
Jeśli firma podaje się jako “certyfikowany partner Google” to mamy możliwość sprawdzenia tego bezpośrednio na stronie Google. Jednak to nie wyklucza, że jeden dział firmy może zajmować się obsługą SEO i reklam w Google, a przy okazji mają kogoś do dzwonienia i naciągania na przedłużenia wizytówki, lub sprzedaż marnej jakości pozycjonowania, lub fałszywych opinii.
Tu możecie sprawdzić partnerów google: https://marketingplatform.google.com/about/partners/find-a-partner
Tu możecie zgłaszać tych nieuczciwych https://support.google.com/business/contact/gmb_3p_complaints
Sprawdź opinie w sieci
Jeśli dzwoni do Ciebie firma, to zawsze możesz poprosić o jej nazwę i dane pracownika. Możesz sprawdzić opinie na temat samego numeru, a także samej firmy i ewentualnie sprawdzić czy ten sam telefon to kontakt do firmy, gdyby ktoś udawał pracownika innej firmy.
Pozycjonowanie wizytówki Google w Mapach
Tak naprawdę, są agencje, które pomogą nam wypełnić, czy kontrolować profil naszej firmy, ale działają inaczej niż oszuści w wyżej wymieniony sposób – nie biorą kasy za nic. Pozycjonowanie wizytówki Google to nie jest rocket science. Warto wcześniej ustalić za co tak naprawdę płacimy, bo nie da się kupić pozycji w wynikach Google/Google Maps. Możemy wykupić reklamę Google Ads, która będzie zawierać rozszczerzenia lokalizacji, ale wymaga to nie tylko opłaty dla agencji, ale również budżetu reklamowego, bo są to płatne wyniki wyszukiwania. Jeśli chcemy działać długo falowo to trzeba dbać o takie rzeczy jak:
- aktualne informacje na wizytówce
- poprawność danych (telefon, adres www, godziny otwarcia)
- uzupełnić brakujące informacje
- stworzyć opis firmy
- dodać usługi
- dodawać zdjęcia
- pozyskiwać opinie i na nie odpowiadać
Możemy robić to sami, albo zlecić to agencji. Wasz wybór.